X
تبلیغات
تبلیغات پیامکی روانشناسی و عمومي - انواع سندروم هاي همراه باعقب ماندگي ذهني

روانشناسی و عمومي

روانشناسی و عومي

انواع سندروم هاي همراه باعقب ماندگي ذهني


کم توانی ها و سندرم ها :   نام علت شناسی نشانه شناسی ویژگی های غالب رفتاری سندروم داون Down's syndrome ازدیاد سن مادر (سن بالای 35 سال ) – عدم انفصال طبیعی کرومزوم های مادر .  زبان بزرگ وچاک خورده – دست های کوتاه و مربع شکل – تا خوردگی لایه کوچکی از پوست در گوشه درونی چشم – مشکلات قلبی مادرزادی- خط واحد در طول کف دست . کودکانی اجتماعی هستند – بعضی مواقع رفتارهایی از قبیل سرخوردگی – خشونت و سرسختی در آن ها دیده می شود- دارای رفتارهای خوشایند و دوست داشتنی هستند. فعال با محبت و با نشاط هستند. (برخی از رفتارهای غیر فعال ناشی از اختلال در غده تیروئید – ناشنوایی است. سندروم ادواردز تریزومی کروموزوم 17  یا 18 Edwards Syndrom   علت آن مربوط به کروموزوم های غیر جنسی است . عقب ماندگی شدید ذهنی –گوش های بزرگ و پایین آمده – اندام تناسلی تغییر شکل یافته- نارسایی کلیوی – به هم چسبیدگی انگشتان – ناهنجاری دستگاه استخوان بندی – آسیب پوستی شدید – نقص در چشم به شکل ندیدن (ع م شدید ) معمولاً نوزادان مبتلا به این اختلال تا 2 ماهگی فوت می کنند.   سندروم پاتو (تریزومی کروموزوم های 13یا15 ) تریزومی(D ) Patau syndrome علت مربوط به کروموزم های غیر جنسی است . عقب ماندگی ذهنی شدید – لب شکری- کام شکری – نقایص چشمی نظیر کوچکی چشم- نبودن چشم – پل بینی پهن – وجود انگشتان اضافی – جزواپزوله ها هستند – از ناحیه پیشانی شکل دارند – عفونت مغزی (ع م شدید) معمولاً بیشتر آنان تا 3 ماهگی فوت می کنند . سندروم کلاین فلتر Klinefelters syndrome علت آن ناهنجاری کرومزوم های جنسی است . به جای 46 کرومزوم 47 کرومزوم دارند که کرومزوم اضافی کرومزوم جنسی x است . کوچکی سر هنگام تولد و بزرگسالی – قد آن ها نسبت به همسالان رشد بیشتری دارد . اندام تناسلی نیمی زنانه و نیمی مردانه است .- لاغراندام – تمایلات جنسی ندارند – سینه ها رشد بیش از معمول دارند – صدا و حرکات زنانه است –معمولاً  همجنس گرا هستند – (ع م متوسط ) مشکل تخریب اجتماع دارند . مشکلات تحصیلی فراوان – فعالیت و پرخاشگری کمتری دارند – در برابر فشارها آسیب پذیر هستند - بیشتر مشکل رفتاری دارند تا عقب ماندگی- تصویر بدی ازخودشان دارند .   سندروم xyy علت آن عدم تفکیک کروموزوم y پدر در مراحل تقسیم سلولی است . از نظر دور سر و بهره هوشی طبیعی و به لحاظ قد بلندتر از همسالان هستند – مشکلات عقب ماندگی خفیف – وضعیت جسمی بیشتر مردانه است . (ع م خفیف ) تمایلات خشونت آمیز – رفتارهای تهاجمی -حالات منفی بافی – جنب و جوش توام با بد خلقی – رفتارهای تهاجمی و جنایی .   سندروم ترنر Turners syndroms علت آن بر اثر جدا نشدن کرومزومی در گامت جنس مذکر در تقسیم با کاهش کرومزومی است . قیافه ای کاملاً زنانه – تخمدان ندارند – گران پرده دار- تغییر شکل استخوان بندی – گاهی حالات موزائیسم را نشان می دهند – شکل کامل بلوغ ندارد – عقیم هستند – سیستم ایمنی ضعیفی دارند – برجستگی های زنانه ندارند- از نظر اندام های داخلی مشکل دارند (ع م خفیف ) از نظر انگیزشی ضعیف هستند – حرکت تکانشی دارند – ترسو و خجالتی هستند – تخریب های خود آسیب زنی دارند – بد بین هستند . سندروم تریپل x Triple x Syndrome به علت اختلال در    کرومزوم ها آرایش کرومزمی 47 ظاهری کودکانه – میزان کم خون قاعدگی – عقب ماندگی خفیف           ( ع م خفیف ) خصایص زنانگی بیشتری دارند . گالا کتوزمیا galactosemia علت آن فقدان یا نارسائی آنزیم موجود در کبد و گلبول های سرخ انسان است .   ضعف عمومی پیشرونده – یرقان – ورم پوست - لکه های خونریزی در زیر پوست – کبد و طحال بزرگتر از معمول – اسهال و استفراغ شدید بعد از تولد – کمبود قند خون – آب مروارید- نارسائی شدید کبد – تحلیل عضله – ( ع م تدریجی ) مشکل رفتاری ندارند – تأثیر فقط بر روی IQ آن ها است . فنیل کتونوریا Phenylketonuria ( P.K.U ) علت آن بی نظمی ژنی است.  بدن کودک آنزیم لازم برای جذب فنیل آلانین را ندارد . استفراغ و ادرار این نوزادان بوی خاصی دارد -  چاق هستند – موهای روشن – پوستی لطیف - ضایعات پوستی به شکل اگزما – حملات سرعی – اندازه سر کوچکتر از طبیعی است – نگرفتن سر – کلفت شدن پوست – قادر به کنترل ادرار و مدفوع نیستند – بوی مخصوص بدن - پر جنب و جوش ، فعال – مخرب- رفتارهای ناگهانی و بدون مقدمه – حرکات عجیب و غریب – زمینه های اضطرابی – گریه های پایان ناپذیر – ازدیاد رفلکس – افرادی خاموش- رفتارهای روان پریشی دارند – حالت بی قراری دارند - تای ساکس Tay - sachs تورم سلول های عصبی مغز است – پرتوپلاسم سلول های مغزی از چربی پر شده ، هسته سلول ها را به خارج می راند و سلول ها تحلیل می رود . عدم کنترل سر – اختلالات بینایی تا سر حد نابینایی کامل – ماکرو سفالی – هیپوتونی ( ضعف عضلات ) – تشنج ( ع م خفیف تا شدید) . کمی توجه به اطراف – آپاتی (بی احساسی یا بی روحی ) – بی قرار و حساسند – نوزاد به صداهای محیطی حساس است . آنانسفالی Anancephaly علت هنوز ناشناخته است . بینایی ندارد – سیستم عصبی ندارد – جنین فاقد قشر مغز و قسمت اعظم سلسله اعصاب مغزی و یا حداقل نیمکره های مغز است . (ع م شدید ) هنگام زایمان یا مدت کمی پس از آن نوزاد ازبین می رود .   ئیدرانسفالی ( هیدرو آنسفالی ) Hydrence phaly علت آن ناشناخته است . فقدان قشر مغز – مننژ یا پرده های مغز دست نخورده است و جمجمه و مننژ پر از مایع روشن می باشد – ابتدا جمجمعه طبیعی اما کمی بعد از تشنج ، جمجمه به سرعت بزرگ می شود . نوزاد برای چند هفته زنده است . پورانسفالی Porencephaly تشنج مغز این گونه افراد دچار افتعال است . وجود چند حفره در یکی از نیمکره های مغز – کودکانی که دراوایل طفولیت زنده می مانند ، زمین گیر هستند و مبتلا به فلج یکطرفه بدن یا فلج دو طرفه اندام تحتانی و یا فلج چهار دست و پا . این کودکان زود می میرند . میکروسفالی Microce phaly به سبب عواملی مثل تابش اشعه ایکس- سرخجه – دیابت مادرزادی – انوکسی جنین- توکسوپلاسموز بدن کوچکتر از اندازه طبیعی – نابینایی – ضایعات قلبی – آب مروارید – ناشنوایی- از نظر حسی ، حرکتی مشکل دارند – (ع م شدید ) مشکل هیجانی دارند و این هیجان به صورت هیجان منفی است – ظاهر خندان – بر رفتار خود کنترل ندارند – به خوبی ارتباط برقرار می کنند -   تتانی Tatani کاهش در فعالیت غده پارا تیروئید منجر به این بیماری می شود . (نقص ژنیتیکی غالب وابسته به جنس ) کوتاهی قد –آب مروارید – حملات تشنجی – ترک دندان ها و ناخن – اختلالات ترو فیک که به صورت ریختن موهاست – انقباض عضلات دست – انقباض عضلات صورت و حنجره – رسوب کلسیم در سلول های مغز – (عقب ماندگی متوسط تا شدید) تحریک پذیری بالا – نا به هنجاری روانی اسکلرزتوبروز ( اپی لوئیا ) Tuberous sclerosis علت آن اختلال در ژن های غالب -کرومزم جنسی یا غیر جنسی است . خال های شیرقهوه ای در پوست – حملات صرعی و تشنجی – پیدایش غده های چربی- صورت پروانه ای شکل – تومورها یی روی صورت- جوش های زرد مایل به قرمز – ( عقب ماندگی شدید ) تومور های مغزی باعث مرگ زود هنگام می شود . نورو فیبروماتوز norofibromatoz اختلال در ژن های غالب لکه های قهوه ای رنگ روشن روی پوست – تومورهای روی اعصاب زیر پوست – لکه دار شدن زیر بغل – تشنج – (عقب ماندگی شدید ) این کودکان زود فوت می کنند . سندروم استمراگ وبر Strogeveber syndrom علت مربوط به ژن های غالب معیوب است . روی گونه یا پیشانی رشد شرابی رنگ خال هایی متشکل از رگ های خونی – صرع – آهکی شدن درون جمجمه – ( عقب ماندگی شدید ) عقب ماندگی ذهنی شدید . سندروم آپرت Apert syndrom ناشی از جهش ژنی غالب از نوع اتوزوم (افزایش سن مادر یا پدر ) جمجمه قله ای شکل – جمجمه نوک تیز – پیشانی باریک و بلند – چشمان بر جسته – بینی کوچک- بد شکلی اسکلتی – انگشت بهم چسبیده – ( عقب ماندگی از خفیف تا شدید ) حدود تغیرات رفتاری از بهنجار تا نا بهنجار . سندروم آلبرایت   کم کاری کاذب پاراتیروئید علت آن نقص در هورمون پاراتیروئید و اختلال در سیستم اعصاب مرکزی و پیرامونی است . قد کوتاه – چهره گرد – دست های سیخ دار – حملات تشنجی – آب مروارید – کاهش میزان کلسیم خون – ظاهری زمخت و بدنی تنومند دارند . (عقب ماندگی شدید ) رفتار روانپریشانه. سندروم کروزون Korozone syndrome مربوط به اختلال در ژن غالب . بد شکلی ستون فقرات -  فاصله زیاد بین دو چشم – بد شکلی جمجمه – چانه جلو آمده – چشم از حدقه بیرون آمده (عقب ماندگی شدید ) (ع م ذ )عقب ماندگی ذهنی مشکلات رفتاری شدید – رفتار روانپریشانه . ماکروسفالی Macrocephaly علت این امر ناشی از ازدیاد اولیه نسج گلیان (سلول های تغذیه کننده ) در ماده سفید نیمکره ها می باشد . رشد بیش از حد مایع سفید باعث فشار به مغز می شود. جمجمه بیش از اندازه بزرگ – اختلالات رفتاری – صرع – اختلالات بینایی- ناهنجاری های حسی و حرکتی – استخوان سر تا حدود 6 ماهگی جوش نمی خورد و سر بی قواره بزرگ می شود – (عقب ماندگی شدید ) هیچ امیدی برای آموزش ندارد . ئیدرو سفالی (هیدروسفالی ) Hydrocephaly افزایش مایع مغزی – نخاعی یا عدم امکان جریان و جذب آن در بطن های مغز است . رشد سریع دور سر – نابینایی – حملات صرعی پشت سر هم و غیرقابل کنترل – فلج های مختلف – مشکلات حسی – حرکتی . پیشانی بر آمده – ( عقب ماندگی بسیار عمیق ) این افراد غیر قابل کنترل هستند – معمولاً زیاد عمر نمی کنند . سندروم هانتر Hanter syndrome به علت یک اختلال ناشی از ژن مغلوب وابسته به x است . قیافه زمخت – چهره ناودانی – ابروهای کلفت – گردن کوتاه – دهان همیشه  باز- لب های کلفت و گوشتی – قد کوتاه. -              رفتارهای مخرب – بی قراری –   بی پروایی- رفتار تکانشی. سندروم لش پنهان Lash neyhan syndrom اختلال وابسته به جفت – نقص در آنزیم اسید بنئوکلئیک –اختلال در سوخت و ساز . حالتهای آتتوز( پاها بیشتر در گیر است ) حرکات لزرشی – تاخیر رشد حرکتی – حرکات غیر ارادی و نابهنجار – از دست دادن کنترل حرکتی برای نشستن و راست گرفتن سر و گردن – اختلال در تکلم – سنگ کلیه – التهاب مفاصل – ( این بیماری در پسران است ) – اختلال در بلع . خود تخریبی – پرخاشگری – اگر توان حرکت داشته باشند موجب آزار و اذیت دیگران می شوند .  سندروم x شکننده   نوعی عقب ماندگی وابسته به x که علت اصلی آن ناشناخته است – در انتهای بازوی بلند کرومزوم x یک فشردگی وجود دارد که قطعه زیر آن به آسانی قابل گسستگی است . عقب ماندگی ذهنی متوسط رفتارهای پرخاشگری – خود تخریبی . گارگولیسم سندروم هورلر gargoilism علت آن فقدان آنزیمی است که مواد چند قندی یا پلی ساکارید را سوزانده و مصرف می کند ، که به علت این فقدان مواد چند قندی در دستگاه عصبی کبد و طحال انبا شته می شود . بد شکلی های سر وصورت – پیشانی بر جسته ، بینی پهن و کوتاه – صورت خشن و زبر – فاصله زیاد چشم ها – ابروهای پر پشت – دندان نا مرتب – گردن کوتاه – پشت خمیده . به دلیل مشکلات زیاد رفتاری نیازمند نگهداری در موسسأت هستند . کم کاری تیروئید کرتینیسم Cretinism علت آن کاهش فعالیت غده تیروئید است . نوزاد شیر نمی خورد – بی حال است – مدام خواب است – مکیدن سینه مادر برایش دشوار است . کم جنب و جوش و غیر فعال         ( علت : مصرف داروی ضد تیروئید) .        نام تعریف علائم درمان     فلج مغزی   Cerebral palsy     یک اختلال مغزی غیر  پیش رونده است که در  کودک درحال رشد اتفاق می افتد. یک گروه اختلالات حرکتی که به علت آسیب یا ضایعه  وارده بر سیستم   مغز به دلایل مشکلات دوره جنینی یا موقع تولد یا بعد از تولد بوجود    می آید . شایان ذکر است تا دو سال بعد از تولد آسیب یا ضایعه مغزی را فلج مغزی     می کویند   در نوزاد ناهنجاری در تو نو سیته عضلانی ، حرکات و وضعیت بدن مشخص می شود .  نشانه های بالینی بر اساس محل آسیب در دستگاه عصبی مرکزی به شرح زیر می باشد :  1-نوع اسپاستیک spastic type : (65%) آسیب قشر مغز باعث انقباض غیرارادی عضلات در اثر کشیدگی عضلات است . 2- نوع دیس کنتیک ( 21%) بیضال گان کلیون آسیب دیده است  که شامل : - نوع هیپوتون Hypoton type: قدرت عضلانی از بین رفته مفاصل سست و لق بوده عضلات لمس نرم و شل هستند . -  نوع اتتوئید Athetoid type (%20 ) : آسیب عقده های مغز باعث حرکات غیر ارادی مکرر و کند - نوع دیس تونی  3- نوع آتاکسیک Ataxic type : (5 تا 10 % ) آسیب در مخچه و اختلال در تعادل کودک 4- نوع مخلوط( 10%) Mix type : ترکیبی از علایم انواع cp دیده می شود . تقسیم بندی براساس منطقه درگیر : اختلال حرکتی در اندامها به صورت - H emi plegia : یک سمت بدن درگیر است (35 تا 40 % ) - Diplegia : پاها نسبت به دستها بیشتر درگیرند ( 10 تا   ( 20 % )  Quadri- Plegia      : چهاراندام در گیرند 15 تا       20 % Paraplegia- : پاها در گیرند ( 10 تا 20 % )             همکاری یک تیم  پزشکی  – توانبخشی شامل :  متخصص کودکان ، داخلی ، اعصاب ، جراح ارتوپد ، فیزیوتراپ ، کاردرمان ، گفتاردرمان ، مددکار اجتماعی است . هدف از درمان  بهبود عملکرد و استقلال کودک است . تکنیک های کاهش سفتی عضلات ، بهبود عملکرد مفاصل و اندامها ، آتل ، بریس برای پیشگیری از ایجادفورمیتها(بدشکلیها و جراحی برای اصلاح دفورمیتی های استخوانها و مفاصل .      پولیومیلیت Polio myelit   این بیماری از طریق ورود ویروسی که مسئول پولیو شناخته شده و از راه گوارش و یا مگس های ناقل ویروس وارد بدن می شوند ویروس داخل دستگاه گوارش یا تخریب شده یا وارد گردش خون می گردد  و  علائم  عفونت  انفولانزا  ایجاد        می کند اگر از سد مغزی خونی عبور کند سلول های حرکتی مغز ،ساقه مغز و طناب نخاعی را مورد حمله قرار می دهد .     طی 2 هفته سر درد ، گلو درد ، تب بالا ، مننژیت شدید – درد عضلانی شدید هنگام لمس و کشش عضله- ؟ فلج فلاسید (شل ) عضله متقارن نیست – عدم اختلال حسی – از بین رفتن رفلکسهای عمقی تاندون ها. فلج بر دو نوع بروز می کند: 1-فلج کامل عضلانی 2-فلج موقتی دوره کمون 3-1 هفته است فلج ممکن است 7-1 روز بعد از علائم اولیه بروز کند . در مرحله حاد آرام سازی و استراحت و Positioning –  مسکن برای کاهش درد التهاب و در این مرحله بیماری مسری است و مراقبت های لاز م  باید انجام شود. سایر روشها : بهره گیری از اقدامات توانبخشی در مرحله مزمن داروی ضد التهابی ، توانبخشی ، انواع ارتروز و جراحی ترمیمی است .       دیستروفی عضلانی دوشن   Duchenne اختلال وابسته به کروموزوم جنسی و مغلوب است  و یک عارضه تباهی زای رشته های ماهیچه ای است و شیوع آن 13 تا 33 نفر در هر صد هزار پسر است .   قبل از 5 سالگی ظاهر می شود ، ضعف دو طرفه پیشرونده عضلات ، درگیری عضلات پروگزیمال قبل از دیستال ، حجیم شدن ساق پا – اشکال در بالا رفتن از پله یا بلند شدن از زمین . در بین 4-3 سالگی مانورگاورز Gawers  ایجاد می شود ( فرم خاصی در بلند شدن فرد از زمین ) در 6-5 سالگی کمانی شدن لگن و راه رفتن کند و تلوتلو خوردن ، فزونی گودی کمر حجیم شدن ساق پا و بتدریج راه رفتن امکان پذیر نمی باشد . نارسایی تنفسی تدریجی ، اختلال بلع ، انقباض در اندامها مرگ در حدود 18-20 سالگی در حالی که فرد کاملاً زمین گیر شده است . خدمات توانبخشی در راستای جلوگیری یا کاهش عوارضی چون آتروفی عضلات . حفظ حداکثر قدرت عضلانی حفظ فانکشن و استقلال فرد. تجویز Splinting bracing   وسایل کمکی برای حفظ تحرک فعالیت های روزمره     بیماری پرتز   Legg–Calve–perthes disease (L c p)     اختلال گردش خون در سر استخوان ران که باعث نکروز آواسکولار ( مرگ سلولهای استخوان در سر استخوان ران ) می شود . بدنبال آن مجدداً گردش خون طی  18   تا   24   ماه  برقرار می شود ولی در طول این مدت استخوان نرم کودک بر اثر فشار مستعد شکستگی است که سبب فرو رفتن سر استخوان ران در لگن می شود .   در مرحله قطع خونرسانی درد مفصل ران، در مرحله برقراری مجدد گردش خون علائم بصورت راه رفتن دردناک در عرض چند روز یا چند هفته ایجاد می شود. قد کوتاهتر نسبت به همسالان . در سنین بالاتر آرتروز مفصل ران، در پسران بیشتر از دختران در سنین 4 تا 9 سال شایعتر است . در مردان نسبت 4 به 1 شایع تر است و افراد مبتلا قد کوتاه هستند . شروع بیماری قبل از 4 سالگی درمان نتیجه خوبی دارد – اگر بیمار دچار خشکی مفصل خصوصاً نزدیک به ران باشد بیمار بستری و توانبخشی ضروری است ضمن آن که  گاهی  نیاز به جراحی نیاز است . در صورت بیماری دو طرفه مفصل ران نیاز  به جراحی است گچ پتری petrie cast و بریز اسکاتیش – رایت Scottish – Rite brace از روشهای درمان است .      در رفتگی مادرزادی   Congenital dysplasia of hip joint (C.D.H) طیفی از مشکلات مفصل ران را در نوزادان شامل می شود اغلب در هنگام تولد ظاهر می شود . و گاه مفصل ران در هنگام تولد سر جایش قرار دارد ولی در هنگام  فشار  و  استرس  دچار  در  رفتگی یا  نیمه   در  رفتگی  می شود .نقص تکامل حفره مفصل ران ( عمق کم ) باعث ناپایداری می شود . بعد از تولد صدای تق در مفصل ران  بصورت مبهم ایجاد می شود که پزشک با تست ارتولانی ( با باز کردن ران ها ) و تست بارلو ( جمع کردن زانوها به طرف هم ) تشخیص می دهد در سنین بالاتر سفت شدن عضلات نزدیک گسترده ی مفصل ران و اشکال در باز کردن مفصل ران بچه قابل مشاهده است .عدم قرنیه بودن در چینهای پوستی ناحیه سرین یا کشاله ران – تفاوت در طول پاها هنگامی که زانوها خم قرار گرفته است . لنگیدن در هنگام راه افتادن، درد قبل از سن بلوغ و تغییرات التهابی در مفصل از نشانه های آن بشمار می آید .  از هفته سوم به بعد ابتدا ، توصیه می شود پوشک حجیم استفاده شود . درمان جا انداختن مفصل ران در موقعیت مناسب و نگهداشتن مفصل در این وضعیت می باشد بهترین وضعیت باز کردن ران ها و خم کردن مفصل ران که در 4 تا 6 ماه اول زندگی با بریس pavlik harness   پاولیک هارنس بیشتر می شود در بچه های بالاتر از 6 ماه ممکن است نیاز به جا انداختن مفصل در بیهوشی عمومی و یک دوره توانبخشی و سپس به مدت 3 ماه در گچ اسپایکا و بدنبال آن 3 ماه از بریس استفاده شود .           پای چنبری   Club foot بد شکلی مادرزادی مچ  پا بصورت  سه جزئی : پیچش پا به سمت داخل انحراف قسمت جلوی پا به داخل پلانتار فلکسیون مچ                پایین رفتگی و چرخش به داخل پا ظاهر می شود. در سه ماهه ی اول حاملگی شروع و در زمان تولد این دفورمیتی تثبیت می شود بدلیل عدم برابری رشد در زرد پی های پشتی و داخلی و رباطهای پا در پشت و داخل پا ایجاد می شود. بیشتر در پسران شایع است . در شیرخواران درد ایجاد   نمی کند. در طول زمان بدتر می شود همراه با تغییرات استخوانی ثانویه که به آرامی  ایجاد می شود . عدم تحمل وزن روی قسمت خارجی پا ، پوست   می شکند و در آن زخم ها و عفونت مزمن پدیدار می گردد .       درمان اولیه توانبخشی است که شامل اصلاح تدریجی پا، تا به بهترین وضعیت ممکن برسد .  هم چنین نگهداری وضعیت اصلاح شده بوسیله گچ و نوار چسب های مخصوص و بریس دنیس براون می باشد. بصورت هفتگی گچ گیری عوض         می شود در 50% موارد موفقیت آمیز است سپس پا در یک بریس و کفش طبی معکوس قرار می گیرد در غیر این صورت اگر بعد از 2-3 ماه پاسخ مثبت نداشت عمل جراحی شامل آزاد کردن همه زرد     پی ها و رباط های سفت در سمت داخلی و پشتی پا و ترمیم در وضعیت کشیده و سپس گچ گیری و به مدت 2-3 ماه است گچ باید بلند و تا قسمت فوقانی ران را بپوشاند .       گیلن باره     این بیماری یک بیماری عصب محیطی (نوروپاتی ) به حساب می آید که آن در کودکان و بزرگسالان به وجود می آیدو در 45 تا 60% موارد یک عفونت گوارشی یا ادراری در حدود یک ماه قبل از  بیماری   گیلن باره معمولاً اتفاق می افتد .  در این بیماری فلج اندام ها و گاه اعصاب مغزی اتفاق        می افتد . ولی گاهی ضایعات غیر قابل برگشت مثل Foot drop  هم در آنها داریم . اکثراً با درمان IVIG و پلاسما فرد بهبود می یابند . نکته مهم در این ها مراقبت کامل از آنها در طی دوره فلج برای جلوگیری از خشکی مفاصل و جلوگیری از ایجاد مشکلات تنفسی در آنها و درمان سریع این مشکلات در صورت ایجاد است .       Asperger syndrome Asperger syndrome is a developmental disability related to autism. It was first identified by Dr Hans Asperger (a paediatrician in Vienna) over 50 years ago. Asperger syndrome and autism are both types of Autism Spectrum Disorder. People with an Autism Spectrum Disorder have problems in the development of communication and social skills and with particular repetitive behaviours. See the topics 'Autism' and 'Autism spectrum disorders' for more detailed information about these disorders.       What is Asperger Syndrome?   ·         Asperger syndrome is a developmental disability. This means that children with the syndrome develop their learning and thinking skills in unusual ways and at different ages to other children. ·         Asperger syndrome affects brain functioning (how the brain works). ·         People with Asperger syndrome find other people confusing and find forming friendships very difficult. ·         They may talk fluently about the things they are interested in, but have problems communicating appropriately with other people. ·         They do not understand the feelings of other people and they do not seem able to read body language. For example a person with Asperger syndrome may not know that people are showing that they are cross when they are frowning. However, with time, they can learn a lot about 'reading' others. ·         They are often unable to understand that communication involves listening as well as talking.  Again, with time they can often learn more about this social skill. ·         Asperger syndrome is not a disease or illness. A person does not 'catch' it, nor does someone 'recover' from it. It affects people all of their lives. As people get older, they can improve their behaviour, social and coping skills. ·         Parents are usually aware that their child is developing differently from other children for some time (often several years) before other people recognise how different the child is. ·         Some babies who later are diagnosed as having Asperger syndrome are 'difficult' babies who cry a lot.  Others however, are placid, 'easy' babies ·         Often a child will be school-age before Asperger syndrome is diagnosed. ·         The effects of Asperger syndrome can vary from mildly unusual behaviour to quite aggressive and difficult behaviour. ·         Some people who are said to be eccentric loners may have Asperger syndrome.     Causes of Asperger Syndrome ·         Like autism, Asperger syndrome is probably caused by a combination of factors. ·         Most research indicates that family genetics play a part in Asperger syndrome. In many families where children have Asperger syndrome, there are other family members who have similar behaviours or who have autism. ·         Asperger syndrome has been related to problems during pregnancy or birth in some people. ·         There is some evidence that a certain part of the brain may work differently in people with Asperger syndrome. ·         Currently, about 10 times more boys than girls are diagnosed with Asperger syndrome. It seems likely that more girls than this have Asperger syndrome, but their behaviours may not be so difficult and they are not diagnosed as having the syndrome.    How is Asperger syndrome diagnosed?  A diagnosis for Asperger syndrome is based on a child's behaviour and development. There are no easy medical tests to prove that a child has the syndrome. However, there are a number of recognised standards that are used in many countries to help professionals decide about a diagnosis. Usually, a diagnosis is made by a multidisciplinary team. This is a group of people who have different professional backgrounds. People who diagnose Asperger syndrome can include a: ·         paediatrician ·         speech pathologist ·         psychologist ·         psychiatrist. Two of these professionals are generally required to be involved in the diagnosis so that the family can access special services. These people should be experienced in recognising Asperger syndrome. A diagnosis is made by looking at how a child communicates, his/her social interactions (behaviour with other people) and any repetitive behaviours that the child may have. ·                              Communication ·                              Most children with Asperger syndrome learn to speak, read and write at the usual age (or only a little earlier or later than usual). ·                              They are often very literal in what they say and how they understand what others say. For example, if told to 'get lost' (meaning 'go away'), a child with Asperger syndrome may leave the place and try to become lost. ·                              They may not show their feelings through facial expressions or actions, and may not pay attention to these things in others. ·                              They often have poor conversation skills and may talk too much or too little. ·                              They have poor listening skills. ·                              They often interrupt others and take over a conversation to talk about their area of personal interest. Usually they will not notice that other people are not interested in what they are saying. ·                              They may prefer to work with computers rather than with people, because computers are predictable and do not become upset. ·                              Children with Asperger syndrome may be able to play imaginative games, but usually act these out by themselves or try to direct the actions of other children.      Social interaction ·         Children with Asperger syndrome may not understand how to play with other children, and may prefer to play alone, or with younger children or adults. ·         They find it difficult to understand the non-verbal language of others (such as facial expressions, gestures and body movements) or the rules of social behaviour. They often appear rude or uncaring because they interrupt, have trouble taking turns, move too close to other people or rarely make eye contact (look someone in the eye). ·         They may be extremely sensitive to criticism and need continual reassurance. ·         They may have an exaggerated sense of what is right or fair, especially in relation to how other people should treat them. ·         They may be unable to predict what other people will do in response to their actions. ·         They may think that the things that others do accidentally (such as bumping them) are done deliberately to upset them. ·         Some children may not seem to care what other people think. Yet, others may get into trouble because they are desperate to have friends. It is easy for other children to 'set them up' by asking them to do the wrong thing because they do not easily understand how to behave in different situations. They may be bullied a lot.      Repetitive behaviours   Children and adults with Asperger syndrome often have unusual and difficult behaviours. ·         The world is often very confusing for people with Asperger syndrome, and they may try to make the world less confusing by having rules and rituals (ways of doing things) which they insist upon. ·         They may become quite angry and aggressive when things do not happen as they want or expect. They may have prolonged tantrums. ·         People with Asperger syndrome can become overwhelmed by too much noise and movement. Confusing places (such as shopping centres) or confusing events (such as parties) may be very stressful and may trigger inappropriate behaviours, such as tantrums. ·         They usually have narrow areas of interest and may learn all there is to know about one special thing (such as cars, trains, computers, astronomy, encyclopaedias, insects, etc). ·         These narrow interests frequently become obsessions for people with Asperger syndrome. ·         Because of this obsessiveness, some people with Asperger syndrome will become true experts in their area of interest. ·         People with Asperger syndrome may seem very bright because they have developed a depth of knowledge in one area. However, they may have limited abilities in other areas. Treatment for Asperger Syndrome ·         There is no cure or specific treatment for a person with Asperger syndrome, but individually tailored educational programs can be helpful. ·         Specific training (such as social skills training or relaxation therapy) can also be helpful. ·         A diagnosis of Asperger syndrome may help a family or a school to access special services, such as teacher support time or disability allowances. ·         People with Asperger syndrome can develop to their full potential when others understand the effects of the syndrome on behaviour and learning, and provide a supportive environment. ·         Sometimes medication can be useful to manage anxiety, depression and aggressive outbursts that may be caused by the stress of social and communication difficulties.      What you can do ·         Parents do not cause Asperger syndrome and should not blame themselves. ·         Children with Asperger syndrome will act differently from your other children. You will have to learn new and different ways to help and teach this child. ·         Your child will probably need clear routines and if there have to be changes he will need lots of warning. ·         If you think your child has Asperger syndrome, or one of the other disorders within the autism spectrum, it is best to have an assessment as soon as possible. There may be a waiting time for an assessment. ·         You do not have to wait for a diagnosis before you can get help. You can seek support from professionals such as a psychologist, paediatrician, speech pathologist or behaviour therapist. ·         Stress management techniques may be helpful to control anxiety in older children and adults. ·         If anxiety is so overwhelming that it is interfering with your child's ability to manage normal activities, medication may be helpful. You will need to see your doctor to arrange this. ·         Support from other parents can be important.       Siblings (brothers and sisters)     It can be difficult for siblings to have a brother or sister with Asperger syndrome. ·         Their behaviour can be difficult to live with because they don't relate to others well. ·         They may have frequent tantrums when things don't go the way they want them, and this can be embarrassing. ·         Parents often have to spend a lot more time with the child who has Asperger syndrome, so that siblings can feel they are missing out. ·         Siblings may have to watch out more for their brother or sister to protect them from others, such as protecting them from being bullied. ·         Some siblings may need to learn how to keep themselves safe if the child with Asperger syndrome is having difficulty controlling frustration or anger. Understanding more about Asperger syndrome may help a sibling interact more successfully with their brother or sister. The topic 'Disability - brothers and sisters'  may also be helpful. Some people find peer support groups good. Check on the internet to see if there are support groups in your area. In Australia the Enablenet site can often be a useful place to start. The books by Tony Attwood and Kate Strohm listed below may be useful.          Preschool and school Children with Asperger syndrome have different educational support needs. Additional support may be provided for your child while at preschool or school. Some of this support may come from specialist agencies. This is organised through the preschool director or school principal. ·         When you enrol your child at a preschool or school, the staff will talk to you about his/her needs. ·         They will want to know about any special routines or interests that your child has and how s/he communicates. ·         They will also want to know about the ways that you have learned to manage your child's behaviour. ·         Teachers will think about the best way to teach your child and may make changes to the classroom that will help your child. ·         You should let preschool or school staff know if your child is sensitive to certain sounds, smells or being touched. This will help them develop appropriate plans for your child. Secondary school ·         Secondary school can be very stressful for students with Asperger syndrome because of the daily challenges of having several different teachers, having to move between classrooms and have different timetables each day. These changes can cause considerable confusion and anxiety for someone who is very resistant to change. ·         As other students become more sophisticated with interpersonal relationships, it can become more difficult for a student with Asperger syndrome to be involved in friendship groups, although they may be able to participate well in special interest groups such as science groups. When managing social interactions is difficult, some solitary time can be needed and should not be seen as a 'problem'. ·         Teenagers are usually able to manage stressors better, and behaviour problems at school may be less of an issue. However the tiredness that comes from this control may lead to the the teenager 'falling apart' at home. ·         Fatigue after school is often a problem, and facing up to homework at the end of the day can be very stressful. ·         You may need to negotiate with teachers about the learning objectives of homework and what your teenager actually needs to do. ·         Since many students with Asperger syndrome can focus well in some classes (especially those that are built on 'facts') they may not need the repetitive learning tasks that other students need for some subjects.    For more information and ideas about managing in secondary school, have a look at the Asperger Syndrome Australian Information Centre topic 'High School'. Adult partnerships ·         Most people with Asperger syndrome can form strong bonds with significant others, marry and have children. ·         Their anxieties and difficulties with the sublteties of relationships can be confusing and distressing to partners and their children. If partners and children are able to learn more about Asperger syndrome, they are often more able to understand the behaviour and live more comfortably with the person who has Asperger syndrome. ·         People with Asperger Syndrome also have a need to understand relationships better and learn more about how their behaviour and emotions can affect others. ·         Reading Tony Attwood's book on Asperger syndrome can be a useful start for this. ·         Peer support groups can also be helpful for partners and children. Check on the internet to see if there are support groups in your area. In Australia the Enablenet site can often be a useful place to start.  
+ نوشته شده در  دوشنبه سوم تیر 1387ساعت 13:52  توسط احمد رضائی فضل  | 

 
تبلیغات پیامکی تبلیغات پیامکی